Köztudott, hogy az online marketing mennyire fontos egy vállalkozás sikerében, viszont arra nem mindenki gondol, hogy ezirányú tevékenységeit nyomon kövesse. Pedig az elemzés kulcsfontosságú az online marketing hatásfokának növeléséhez.
Az online marketingnek számos formája van, beleértve a weboldalakat, a közösségi média platformokat, az e-mail marketinget és a keresőoptimalizálást. Mindezek az eszközök lehetővé teszik a vállalkozásod számára, hogy célzottan kommunikálj a potenciális és már meglévő vásárlóiddal, felépítsd az online jelenlétedet. Hogy ezek valóban hasznot hozzanak a vállalkozásod számára, fontos nyomon követned és elemezned az eredményeket. Anélkül az egész könnyen öncélú tevékenységgé, pénz- és időnyelő gépezetté válhat.
Miért fontos a nyomonkövetés?
- Erőforrás felhasználás
Az online marketing pénzbe kerül. Fizetsz a hirdetésekért és a hírlevél küldő szoftverért. De az ingyenesnek nevezett, magad csinálta eszközök sincsenek ingyen. Hiszen egy blogcikk megírása vagy videó elkészítése időbe telik, ami alatt foglalkozhatnál az „értékteremtő” tevékenységeddel, a vállalkozásod fejlesztésével, vagy akár „csak” pihenhetnél vagy a családoddal lehetnél. Érted már, hogy miért fontos, hogy amiért a pénzedet vagy az idődet áldozod, az tényleg hatékony legyen?
Meg kell ismerned, hogy mely tartalmaid teljesítenek a legjobban! Így optimalizálhatod az online marketingre fordított erőforrásaidat, hogy csak azokra tölts pénzt vagy időt, ami valóban eredményt hoz a vállalkozásod számára.
- Célzás
Ha megismered, hogy mely tartalmaid váltják ki a legnagyobb érdeklődést a célcsoportodból, hogy hol és mikor éred el őket a legnagyobb számban, akkor hatékonyabban kommunikálhatsz velük.
- Konverzió
Az online marketing eredményességét nemcsak az elért emberek számával mérjük, sokkal inkább a konverziós arányokkal. A konverziók elemzése lehetővé teszi, hogy megismerd, hogy hány látogató válik vásárlóvá, így képet kapsz a kampányaid valós hatékonyságáról.
- Időbeli alakulás
A marketing statisztikáid időbeli alakulását elemezve beazonosíthatod a szezonális változásokat, feltárhatod annak okait. Ideális esetben a vállalkozásod növekedését is mutatni fogják a számok.
Az online marketing nyomonkövetésének eszközei
- Google Analytics
Ez a webanalitikai eszköz lehetővé teszi, hogy információt szerezz a weboldalad látogatóiról: hányan vannak, mennyi időt töltenek az oldaladon, mely aloldalaidat, blogcikkeidet olvassák, honnan jönnek.
- Közösségi média platformok
A közösségi média platformok is számos elemző eszközt kínálnak a tartalmaid és hirdetéseid hatékonyságának nyomon követéséhez (pl. Meta Business Suit, FB hirdetéskezelő, Youtube Studio). Információt kaphatsz arról, hogy hány embert értél el, hány reakció vagy hozzászólás érkezett az egyes tartalmaidra, hogy alakul a rajongóid, feliratkozóid száma.
- Hírlevél küldő rendszerek
Az e-mail kampányaid eredményeit a hírlevélküldő rendszerek beépített elemzési eszközeivel követheted nyomon.
- Követési linkek és kódok
Követési linkek és kódok beillesztésével információt szerezhetsz arról, hogy a látogatók honnan, például melyik hirdetésedből érkeztek a weboldaladra, mely kampányaid hozták a legjobb eredményeket.
Érdemes időszakonként – kéthetente, de legalább havonta – időt szánni egy marketing kimutatás elkészítésére, és az alapján tervezni az újabb tartalmaidat, kampányaidat. Nem lehet pár perc alatt kigyűjteni ezeket az adatokat, de talán a cikket elolvasva Te is látod, hogy bőven visszahozza a befektetett energiát.
Ha tetszett, kövesd az Instagram oldalam!
